Voormalig pakhuis, nu kantoorgebouw
Pakhuis Azië is gebouwd in 1883.
De raamopeningen van het pakhuis waren voorzien van traliewerk. Lange tijd geleden zijn deze tralies verwijderd door ze aan de oppervlakte af te slijpen. De restanten van het traliewerk rond de ramen zijn nooit verwijderd.
Dit ijzer is gaan roesten en uitzetten waardoor het omliggende metselwerk is stuk gedrukt.
Gevelschades
Omdat delen van het kapot gedrukte metselwerk naar beneden zou kunnen vallen ontstond een onveilige situatie.
Om dit probleem aan te pakken heeft opdrachtgever besloten al het achtergebleven traliewerk te verwijderen.
Na het bouwen van de gevelsteiger is een uitgebreide gevelinspectie uitgevoerd. Toen werd duidelijk dat niet alleen restanten traliewerk in dagkanten en waterslagen het metselwerk beschadigden. Ook grote ijzeren gevelankers in de overige geveldelen zorgden voor scheuren in het metselwerk. Bij de inspectie vonden we ook andere ondeskundige restauraties uit het verleden die in aanmerking kwamen voor herstel.
Niet rigoreus weghakken, maar omzichtig en zo onzichtbaar mogelijk repareren
In de afgelopen 100 jaar hebben is de gevel van het pakhuis meerdere keren gerepareerd. De reparaties werden helaas niet allemaal even deskundig en zo onzichtbaar als mogelijk uitgevoerd.
Omdat pand nu een rijksmonument is waren nu niet langer alle reparatiemethoden toegestaan. Ook moest zo spaarzaam mogelijk worden gerepareerd.
Het kwam er feitelijk op neer dat esthetische reparaties niet waren toegestaan.
Daarom kregen we geen toestemming om alle zichtbare en ondeskundige uitgevoerde reparaties uit het verleden te vernieuwen. Iets wat we wel graag hadden gedaan.
Naast het verwijderen van alle ijzerdelen beperkten onze werkzaamheden zich nu tot het herstellen van oude reparaties die weer gebreken zijn gaan vertonen.
Aandacht voor wat je doet, met liefde en respect voor het onderwerp
Deze renovatie is kenmerkend voor onze werkwijze.
De uitdaging was om zo onzichtbaar als mogelijk de juiste reparaties uit te voeren.
Sommige ijzerdelen moesten tot heel diep uit de gevel worden verwijderd. Daarom was er soms de verleiding om het fijne, voorzichtige werk los te laten en met grof geschut aan de slag te gaan.
Dit hebben we niet gedaan, met als resultaat dat de door ons herstelde schade na oplevering vrijwel onzichtbaar is. Reparaties die nog wel zichtbaar zijn betreffen de reparaties die lang geleden zijn uitgevoerd op een minder deskundige manier.